In gesprek met Willemijn
consulent Zorg en Ondersteuning

Wat betekent ‘van Lingewaarde zijn’ voor jou?

Voor Willemijn betekent van Lingewaarde zijn: in de kernen opereren. Meer de wijk in. Inspelen op de situatie en van waarde zijn voor onze kwetsbare inwoners. 

Willemijn is opgegroeid in Duiven, heeft even in Arnhem gewoond en nu in Nijmegen. Ze vindt het daarom leuk om al precies 11 jaar tussen beide steden in actief te zijn. Het werk van Willemijn gaat om contact met kwetsbare inwoners. “We zijn een hele actieve gemeente op gebied van zorg en welzijn, we waren bijvoorbeeld al 10 jaar geleden in Doornenburg bezig met dementievriendelijk; lang voordat hier landelijk aandacht voor was. We hebben altijd veel contacten gezocht in de wijk en doen vaak mee met woonkerngroepen en zorgteams met bijvoorbeeld Buurtzorg, casemanagers dementie, ergotherapeuten en huisartsen. Als WMO-consulent ben je van heel veel (Linge)waarde voor onze inwoners.”

Wat is precies jouw functie?

Willemijn is WMO-consulent met een achtergrond als ergotherapeute. “Wij houden ons bezig met vragen over de wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Dit betekent dat wij kijken wat er moet gebeuren zodat mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen en voldoende kunnen participeren. Hier komt veel creativiteit bij kijken. Mensen moeten steeds langer thuis blijven wonen en tegelijkertijd moeten we steeds meer bezuinigen. We kunnen veel mensen helpen, maar we kunnen niet alles. De huisbezoeken zijn niet altijd leuk.” 

“Wat doe je bijvoorbeeld als iemand net een nieuw appartement heeft gekocht maar de centrale deur niet zelfstandig open krijgt? Zijn wij als gemeente daarvoor verantwoordelijk of niet? Of hoeveel minuten thuisondersteuning heeft iemand nodig voor het schoonhouden van zijn of haar woning? Mag iemand op kosten van de gemeente een slaapkamer en natte cel realiseren in de garage om zo lang mogelijk voor zijn echtgenote te zorgen? Dit zijn dillema’s waar wij als WMO-consulenten dagelijks mee te maken krijgen.” 

Welk succes van de afgelopen maand wil je graag met de organisatie delen?

“De leukste successen zijn als je inwoners samen kan helpen door creatieve oplossingen te vinden. Afgelopen maand hadden wij te maken met een casus waarbij een inwoner (als gevolg van nieuwe wetgeving brandveiligheid) zijn scootmobiel in de schuur moest zetten in plaats van de centrale hal van het appartementencomplex. De scootmobiel kon de draai naar de schuur niet maken. In plaats van het plaatsen van een dure stalling hebben we mensen in het appartementencomplex benaderd met de vraag of iemand bereid was van schuur te ruilen. Hierop is positief gereageerd. Deze inwoner kan nu zijn scootmobiel netjes parkeren. De inwoner die bereid was te ruilen hebben we namens de gemeente een bos bloemen gebracht.” 

“De boodschap hier is dat we breder moeten kijken. Niet alleen naar vraag en aanbod, maar goed kijken naar het probleem en hoe we het samen kunnen oplossen. Ook moeten we meer zorgen voor collectieve voorzieningen, ontmoetingsplekken in de dorpen en hulp in de buurt, naar elkaar omkijken en elkaar helpen; het versterken van de sociale basis. Dit doen we nu samen met Incluzio, onze nieuwe partner.”

Wat doe jij (of doet jouw team) om het werk leuk te maken en te houden?

Willemijn vindt het werk heel leuk omdat het zo afwisselend is. “Elke casus is een unieke situatie en je bent echt in contact met mensen, je komt bij ze thuis. En vaak kan je echt een verschil maken. Soms gaat het om kinderen die aangepaste rolstoelen en woningaanpassingen nodig hebben, volwassenen met psychiatrische klachten die begeleiding thuis nodig hebben of bijvoorbeeld mensen met Parkinson of ALS. Daarnaast is het heel leuk om op doordeweekse dagen in deze mooie gemeente rond te rijden over de dijken, door de dorpjes en de prachtige natuur.”