Van Lingewaarde zijn – Het verhaal van Adi van Oijen-Brussen
“In een archief zitten verhalen!”
Met die overtuiging werkt Adi van Oijen-Brussen al sinds 1977 – met tussenpozen – voor de gemeente Lingewaard. Haar hart ligt bij het verleden, haar blik altijd op de toekomst. Of het nu in Bemmel, Gendt of Lingewaard als geheel is: Adi is van betekenis. En dat blijft ze, ook ná haar pensioen.
Wat betekent ‘van Lingewaarde zijn’ voor jou, Adi?
Voor mij draait het erom van waarde te zijn voor de mensen om me heen. Ik ben trots dat ik van Lingewaarde ben. Voordat ik met pensioen ga, wil ik nog een aantal projecten afronden en verbeteren. En bijdragen aan zaken waar inwoners ook in de toekomst iets aan hebben.
Een concreet voorbeeld daarvan is het toegankelijk maken van bouwvergunningen. Inwoners kunnen straks zelf hun bouwvergunningen digitaal via het RAN opvragen en direct in hun mailbox ontvangen – zonder dat daar nog tussenkomst van de gemeente voor nodig is. Dat is sneller, efficiënter en veel klantvriendelijker.
Adi heeft een scherp oog voor kwaliteit. Ze vindt het belangrijk dat processen goed verlopen en waar mogelijk nog beter worden gemaakt. Daar haal ik plezier uit: verbeteren wat beter kan, en het werk makkelijker maken – voor collega’s én voor inwoners.
Wat is voor jou de mooiste plek in onze gemeente?
Zonder twijfel: Kasteel De Kinkelenburg in Bemmel. Mijn afscheid van de gemeente zal daar ook plaatsvinden, heel symbolisch. Als kind had ik daar al les, op zolder – kunstlessen. Tijdens een les die ik daar had, las ik het boek Toegang tot het verleden over de geschiedenis van Bemmel. Het wekte mijn interesse voor geschiedenis. Toen ik vanwege een teveel aan onderwijzers toch besloot niet de Pabo te gaan doen, was het werken in een archief een hele goed zet.
Ik heb er jarenlang gewerkt, spullen uitgezocht en gearchiveerd, dat deed ik overigens het liefst alleen. Het was voor mij een plek van rust én betekenis. Ik voel me daar helemaal op mijn plek. Een prachtig gebouw met een mooie geschiedenis en voor mij dus echt heel waardevol.
Welk onderdeel van het verhaal van onze organisatie past het beste bij jou?
“Gezonde lef’ – dat spreekt mij het meeste aan. Vooral het stukje over fysieke gezondheid. Samen bewegen, sporten met collega’s…het brengt je dichter bij elkaar. Je ziet elkaar anders dan op de werkvloer. Bovendien: als je fit bent, voel je je beter en dat merk je in je werk. Je presteert gewoon beter.
Wat was de mooiste tijd uit je loopbaan?
Voor de herindeling, toen we nog in Bemmel en Gendt werkten. Het team was kleiner, ik kon zelfstandig werken, werd gewaardeerd en had flexibiliteit. Dat voelde als een hele fijne tijd. Na de herindeling veranderde er veel; opeens waren we met veel meer collega’s en dat vroeg om aanpassing. Dat was soms best lastig, want meer mensen betekent meer meningen.
Wat was je meest waardevolle moment tijdens je loopbaan?
De brand in 2018 was heftig. Een moment van schrik, zeker. Maar daarna kwam er iets moois: we pakten de draad samen op en richtten ons bijvoorbeeld op het veiligstellen van de gegevens van de burgerlijke stand. Dat zorgde voor een geweldige samenwerking, Door deze gebeurtenis zijn we ook een voorloper geworden op het gebied van digitaal archiveren. We zijn al zo ver gekomen en dat voelt erg goed.
Adi van Oijen-Brussen heeft de geschiedenis van onze gemeente niet alleen bewaard, maar er ook deel van uitgemaakt. Met haar kennis, inzet en warme betrokkenheid is zij – letterlijk en figuurlijk – van Lingewaarde.